Rebecka Dahlén Tel 08-660 50 05 E-post bildertillsalu@chello.se |
PRESSMEDDELANDE ![]() |
Legend
i levande livet. Galleri BILDER TILL SALU presenterar ytterligare en av Sveriges mest betydelsefulla fotografer på Stockholm Art Fair 7-10 mars 2002. Emil Heilborns 1930-40 tals vintage prints visas för press den 6 mars från kl.12.00 i monter 2B:21, Välkommen! Legendstatus
i levande livet är få förunnat. För det krävs
förutom fotogärningens exklusivitet även ålderns
patina. På den parnassen platsar Emil Heilborn, industrifotograf,
Emil Heilborn är en levande länk i vår svenska fotografihistoria. Sin fotografiska bana började han i Ryssland redan under unga år. På 1930-talet gjorde han sig ett namn som Sveriges främsta industrifotograf; i sann modernistisk anda skapade Heilborn konstnärliga bilder vare sig det gällde maskiner, stålrör eller margarin. Redan 1934 i USA ingick han i Detriot Institute of Arts, samlingsutställningar. Få
känner till att han fortfarande är i livet. Den idag snart 102-årige
mästerfotografen är bosatt på Gärdet i Stockholm.
Hörseln, synen och talet är kanske inte vad de har varit. På den internationella fotografimarknaden idag betingar Emil Heilborns bilder ett högt värde och är av stor betydelse för samlare och museer världen över. Världen har dammsugits på framförallt äldre fotografi av högt konstnärligt värde och bilder från perioden före andra världskriget är åtråvärda. Museerna letar efter nya objekt att lägga till samlingarna. Miljardbelopp spenderas. Det är här Emil Heilborn kommer in i sammanhanget. Debututställningen av Emil Heilborns vintage prints skedde i New York, på Robert Mann Gallery 1993. Ovetande om sitt värde hade Emil Heilborn något år tidigare, sålt flera hundra av sina vintage prints till en köpare, för bara några hundralappar per bild. Således hamnade hans fotografier på galleriet i New York. Fotografierna där och då såldes för flera tusen dollar styck; Soldyrkaren(1938) var prissatt till 3500dollar, Hundutställning(1934)2500dollar. Tyvärr var detta inget som kom Emil Heilborn till gagn. Mr Heilborns arbeten visar på ett starkt inflytande av den ryske konstruktivisten Alexander Rodtjenko, med tyngdpunkten på dynamiska diagonaler, överraskande vinklar och ovanliga beskärningar, skrev den kände kritikern Charles Hagen The New York Times den 19 mars 1993. Mr Heilborn
åkte över 92år gammal på egen bekostnad för
att personligen Lyckligtvis finns fortfarande ett stort antal av Emil Heilborns fotografier bevarade på Fotografiska Museet i Stockholm. Han var representerad i Moderna Museets senaste fotoutställning Staden som livsrum. Stockholm i fotografernas ögon 1845-1980 (2001) med en bild kallad Vårhälsning (1934). Det är givetvis av största vikt att svensk fotografisk historia skrivs i Sverige, ges det värde den förtjänar och att inte historiska bilder skeppas ut ur landet på det sätt som hände med Emil Heilborns vintage prints. Biografi Det var först i och med erbjudandet 1931 om att förestå en fotoateljé hos Annons-Krantz i Stockholm som Emil Heilborns egentliga karriär började. Efter några år som anställd startade han eget med sikte på att bli fotograf inom den framväxande svenska industrin. Här kom hans bakgrund honom väl till pass. Som ingenjör och med erfarenheter från USA, var Emil Heilborn som klippt och skuren för att på bara några få år bli Sveriges främsta industrifotograf. Teknisk noggrannhet och skicklig ljussättning var några av hans kännetecken. Stora Kopparbergs Berslags AB, AB Bofors, Borås Wäfveri AB, Mjölkcentralen, AB Motala Verkstad, Sandvikens Jernverk AB, Skånska Cement AB och Uddeholms AB var några av de fyrtiotal namnkunniga företag som anlitade Emill Heilborns tjänster. Emil Heilborn anammade i sitt fotografi samtidens modernistiska bildspråk med elegans och teknisk perfektion. Även de enklaste uppdrag fick hos honom en konstnärlig inriktning. Han arbetade gärna med dramatiska diagonaler och spännande vinklar. Det må gälla industribilder, reklambilder, fotomontage Heilborn var en av få i Sverige som gjorde montage på 1930-talet eller friare fotografier som Hundutställningen (1934). Det är
ett av hans mest beundrade fotografier (som förövrigt ingick
i Liljevachs fotoutställning Men det fotografi som är starkast förknippat med Emil Heilborn kanske både som människa och som fotograf är Soldyrkaren från 1938. Fotografiet föreställer en man i badbyxor. Bilden är tagen snett underifrån och för tankarna till den ryske fotografen Alexander Rodtjenko. Detta är ingen tillfällighet; mannen på bilden är den ryske arkitekten Kazarnowsky, som för Emil Heilborn representerade den nya människan. Ryssen var vältränad och solbränd vid en tidpunkt då muskler och solbadande fortfarande var ett undantag, och höll i handen en tänd cigarett av det populära märket Stamboul. Bilden är tagen vid Yxlö brygga i Stockholms skärgård. I Soldyrkaren kan man finna vissa likheter med fotografen själv. Ryssen var framstående arkitekt, Emil Heilborn framstående fotograf. Båda talade ryska, båda var uppenbarligen intresserade av fysiska aktiviteter. Emil
Heilborn sysslade med ridning, simning, segling, skytte, tennis, motorsport,
Förutom att Emil Heilborn har varit Världsmästare i Prag i bågskytte 1936 och svensk mästare sju år i rad, ett rekord som står sig än idag, så passade han på att utöva sporten Parasailing efter båt, då han 91 år gammal besökt sin syster Moussia på hennes 90-årsdag i Lake Tahoe, Nevada. Han har även varit en hejare på xylofon, dragspel och en av få som kan spela på såg en äkta SANDVIKENS Stradivarius förstås. Alla som är upp vuxna med Astrid Lindgrens Pippi Långstrump, kommer ihåg scenen från filmatiseringen av På rymmen med Pippi Långstrump, med luffaren Konrad som spelade såg. Emil Heilborn är den som spelade in såg musiken som sedan Hasse Alfredsson agerade till. Till
sist, Emil Heilborns egen beskrivning av sin fotografiska stil: Välkommen
till Monter: 2B:21, För
mer information om utställningen vänligen kontakta Galleri BILDER
TILL SALU/Rebecka Dahlén eller www.pressbild.com under Utställningar.
Rebecka Dahlén föreläser på Sthlm Art Fair, Söndagen
den 10 mars kl. 14.30-15.15, Valhall, Att samla och köpa konstfotografi Delar
av texten ovan är hämtad ur: Emil Heilborn samlingsutställningar 1934 Third Detroit Salon of Pictorial Photography och Second Detroit Internatinal Salon of Industrial Photography, Detroit Institute of Arts, Detroit, USA 1939 Det nya Ögat
Fotografien 100 år, Liljevalchs Konsthall, Stockholm 1944 Modern svensk fotokonst, Nationalmuseum, Stockholm 1977 Fotografer, Emil Heilborn, Sven Järlås, Gunnar Sundgren, Arne Wahlberg, Fotografiska Museet, Stockholm 1984 Bilder ur den svenska fotohistorien, Pentax Gallery, Stockholm 1993 Vintage prints, Robert Mann Gallery, New York, USA 2000 Utopi och verklighet - svensk modernism 1900-1960, Moderna Museet, Stockholm 2001 396 fotografiska förälskelser, Karin och Lars Halls samling, Liljevalchs Konsthall, Stockholm 2001 Staden som livsrum.
Stockholm i fotografernas ögon 1845-1980, Moderna Museet, Stockholm
Emil Heilborn har
medverkat som fotograf i flera jubileums- och minnesskrifter utgivna |
PAGE END