Rebecka Dahlén
Jungfrugatan 6
114 44 Stockholm

Tel 08-660 50 05
Mobil 0708-660 500
Fax 08-662 77 69

E-post bildertillsalu@chello.se


PRESSMEDDELANDE

Legend i levande livet.
Fotograf Emil Heilborn
född 1900, 27 juli 102 år.

Galleri BILDER TILL SALU presenterar ytterligare en av Sveriges mest betydelsefulla fotografer på Stockholm Art Fair 7-10 mars 2002. Emil Heilborns 1930-40 tals vintage prints visas för press den 6 mars från kl.12.00 i monter 2B:21, Välkommen!

PRESSBILDER

Legendstatus i levande livet är få förunnat. För det krävs förutom fotogärningens exklusivitet även ålderns patina. På den parnassen platsar Emil Heilborn, industrifotograf,
född år 1900 och fortfarande boende i sitt hem.

Emil Heilborn är en levande länk i vår svenska fotografihistoria. Sin fotografiska bana började han i Ryssland redan under unga år. På 1930-talet gjorde han sig ett namn som Sveriges främsta industrifotograf; i sann modernistisk anda skapade Heilborn konstnärliga bilder vare sig det gällde maskiner, stålrör eller margarin. Redan 1934 i USA ingick han i Detriot Institute of Arts, samlingsutställningar.

Få känner till att han fortfarande är i livet. Den idag snart 102-årige mästerfotografen är bosatt på Gärdet i Stockholm. Hörseln, synen och talet är kanske inte vad de har varit.
Men livsgnistan är desto bättre, det stadiga handslaget från världsmästerskapen i bågskytte 1936 sitter kvar och minnena är många.

På den internationella fotografimarknaden idag betingar Emil Heilborns bilder ett högt värde och är av stor betydelse för samlare och museer världen över. Världen har dammsugits på framförallt äldre fotografi av högt konstnärligt värde och bilder från perioden före andra världskriget är åtråvärda. Museerna letar efter nya objekt att lägga till samlingarna. Miljardbelopp spenderas. Det är här Emil Heilborn kommer in i sammanhanget.

Debututställningen av Emil Heilborns vintage prints skedde i New York, på Robert Mann Gallery 1993. Ovetande om sitt värde hade Emil Heilborn något år tidigare, sålt flera hundra av sina vintage prints till en köpare, för bara några hundralappar per bild. Således hamnade hans fotografier på galleriet i New York. Fotografierna där och då såldes för flera tusen dollar styck; Soldyrkaren(1938) var prissatt till 3500dollar, Hundutställning(1934)2500dollar.

Tyvärr var detta inget som kom Emil Heilborn till gagn. –”Mr Heilborns arbeten visar på ett starkt inflytande av den ryske konstruktivisten Alexander Rodtjenko, med tyngdpunkten på dynamiska diagonaler, överraskande vinklar och ovanliga beskärningar”, skrev den kände kritikern Charles Hagen The New York Times den 19 mars 1993.

Mr Heilborn åkte över 92år gammal på egen bekostnad för att personligen
besöka utställningen.

Lyckligtvis finns fortfarande ett stort antal av Emil Heilborns fotografier bevarade på Fotografiska Museet i Stockholm. Han var representerad i Moderna Museets senaste fotoutställning Staden som livsrum. Stockholm i fotografernas ögon 1845-1980 (2001) med en bild kallad Vårhälsning (1934). Det är givetvis av största vikt att svensk fotografisk historia skrivs i Sverige, ges det värde den förtjänar och att inte historiska bilder skeppas ut ur landet på det sätt som hände med Emil Heilborns vintage prints.

Biografi
Född 1900 i S:t Petersburg (Leningrad). Studentexamen i Stockholm 1919. USA-vistelse 1923-1927, Skaffade sig där ingenjörsutbildning på General Motors Institute of Technology i Michigan. Flyttade hem till Stockholm igen 1927 och arbetade som ingenjör hos General Motors i Stockholm. Från omkr. 1931 i huvudsak verksam med industri- och reklamfotografering. Från slutet av 30-talet arbetade han med 16 mm smalfilm. Uppdrag för svenska industrier. En av hans största verk inom film blev skildringen av tillblivelsen av Stockholm-Arlanda. Ett arbete han höll på med under sex år.

Det var först i och med erbjudandet 1931 om att förestå en fotoateljé hos Annons-Krantz i Stockholm som Emil Heilborns egentliga karriär började. Efter några år som anställd startade han eget med sikte på att bli fotograf inom den framväxande svenska industrin. Här kom hans bakgrund honom väl till pass. Som ingenjör och med erfarenheter från USA, var Emil Heilborn som klippt och skuren för att på bara några få år bli Sveriges främsta industrifotograf. Teknisk noggrannhet och skicklig ljussättning var några av hans kännetecken.

Stora Kopparbergs Berslags AB, AB Bofors, Borås Wäfveri AB, Mjölkcentralen, AB Motala Verkstad, Sandvikens Jernverk AB, Skånska Cement AB och Uddeholms AB var några av de fyrtiotal namnkunniga företag som anlitade Emill Heilborns tjänster.

Emil Heilborn anammade i sitt fotografi samtidens modernistiska bildspråk med elegans och teknisk perfektion. Även de enklaste uppdrag fick hos honom en konstnärlig inriktning. Han arbetade gärna med dramatiska diagonaler och spännande vinklar. Det må gälla industribilder, reklambilder, fotomontage Heilborn var en av få i Sverige som gjorde montage på 1930-talet eller friare fotografier som Hundutställningen (1934).

Det är ett av hans mest beundrade fotografier (som förövrigt ingick i Liljevachs fotoutställning
396 fotografiska förälskelser Karin och Lars Halls samling, 2001).

Men det fotografi som är starkast förknippat med Emil Heilborn kanske både som människa och som fotograf är Soldyrkaren från 1938. Fotografiet föreställer en man i badbyxor. Bilden är tagen snett underifrån och för tankarna till den ryske fotografen Alexander Rodtjenko. Detta är ingen tillfällighet; mannen på bilden är den ryske arkitekten Kazarnowsky, som för Emil Heilborn representerade ”den nya människan”. Ryssen var vältränad och solbränd vid en tidpunkt då muskler och solbadande fortfarande var ett undantag, och höll i handen en tänd cigarett av det populära märket Stamboul. Bilden är tagen vid Yxlö brygga i Stockholms skärgård.

I Soldyrkaren kan man finna vissa likheter med fotografen själv. Ryssen var framstående arkitekt, Emil Heilborn framstående fotograf. Båda talade ryska, båda var uppenbarligen intresserade av fysiska aktiviteter.

Emil Heilborn sysslade med ridning, simning, segling, skytte, tennis, motorsport,
fallskärmshoppning och bågskytte.

Förutom att Emil Heilborn har varit Världsmästare i Prag i bågskytte 1936 och svensk mästare sju år i rad, ett rekord som står sig än idag, så passade han på att utöva sporten Parasailing efter båt, då han 91 år gammal besökt sin syster Moussia på hennes 90-årsdag i Lake Tahoe, Nevada. Han har även varit en hejare på xylofon, dragspel och en av få som kan spela på såg en äkta SANDVIKENS Stradivarius förstås.

Alla som är upp vuxna med Astrid Lindgrens Pippi Långstrump, kommer ihåg scenen från filmatiseringen av På rymmen med Pippi Långstrump, med luffaren Konrad som spelade såg. Emil Heilborn är den som spelade in såg musiken som sedan Hasse Alfredsson agerade till.

Till sist, Emil Heilborns egen beskrivning av sin fotografiska stil:
-Jag ville åskådliggöra föremålen och omgivningen på ett så naturtroget sätt som möjligt
och då blev närbilden ett bra sätt. Det enkla och ändamålsenliga skulle framhållas
-utsirningar har aldrig legat för mig- föremålen fick tala för sig själva.
Jag tycker att jag hittade min egen stil som fotograf.

Välkommen till Monter: 2B:21,
Galleri BILDER TILL SALU, Jungfrugatan 6, 114 44 Stockholm, Tel:08/660 50 05, Fax:08/662 77 69,
Mobil: 0708/66 05 00, Email: bildertillsalu@chello.se
bildertillsalu@chello.se

För mer information om utställningen vänligen kontakta Galleri BILDER TILL SALU/Rebecka Dahlén eller www.pressbild.com under ”Utställningar”. Rebecka Dahlén föreläser på Sthlm Art Fair, Söndagen den 10 mars kl. 14.30-15.15, Valhall, ”Att samla och köpa konstfotografi”

Delar av texten ovan är hämtad ur:
Hasse Persson, ”Emil Heilborn-En estet i industrins tjänst” artikel i
Foto nr 11 1998 (ss.7-15),
”Fotografer: Emil Heilborn Sven Järlås Gunnar Sundgren Arne Wahlberg”,
Moderna Museets utställningskatalog nr 146 1977

Emil Heilborn samlingsutställningar

1934 Third Detroit Salon of Pictorial Photography och Second Detroit Internatinal Salon of Industrial Photography, Detroit Institute of Arts, Detroit, USA

1939 Det nya Ögat Fotografien 100 år, Liljevalchs Konsthall, Stockholm
Internationell Fotografiutställning, Helsingfors, Finland
Den store nordiske Fotografiudstilling- Fotografien i 100 Aar, Charlottenborg, Köpenhamn, Danmark

1944 Modern svensk fotokonst, Nationalmuseum, Stockholm

1977 Fotografer, Emil Heilborn, Sven Järlås, Gunnar Sundgren, Arne Wahlberg, Fotografiska Museet, Stockholm

1984 Bilder ur den svenska fotohistorien, Pentax Gallery, Stockholm

1993 Vintage prints, Robert Mann Gallery, New York, USA

2000 Utopi och verklighet - svensk modernism 1900-1960, Moderna Museet, Stockholm

2001 396 fotografiska förälskelser, Karin och Lars Halls samling, Liljevalchs Konsthall, Stockholm

2001 Staden som livsrum. Stockholm i fotografernas ögon 1845-1980, Moderna Museet, Stockholm
Artiklar av Emil Heilborn
”Modernistisk eller traditionell fotokonst”, Stockholm-Tidningen/Stockholms Dagblad, 28 maj 1933 (s.10)
”Industrifotografering”, Futurum nr 6 1936 (ss. 362-363)
”Text i den fotografiska reklambilden”, Nordisk Tidskrift för Fotografi nr 3 1938 (ss.48-49)
”Hur jag filmar”, FOTO nr 2 1939 (s.23)
”Sökarproblemet vid närbildstagningar med 16 mm kamera”, Nordisk Tidskrift för Fotografi nr 5 1939 (s.86, s.89)
”Industrifotografering”, FOTO nr 1 1940 (ss.8-13)
”Några erfarenheter vid bakprojektion med färgfilm”, Nordisk Tidskrift för Fotografi nr 2 1940 (ss.31-32)
”Några synpunkter beträffande belysningsfrågan vid industrifotografering”, Nordisk Tidskrift för Fotografi nr 2 (ss. 32-34)
”Om fotomontage”, Nordisk Tidskrift för Fotografi nr 7 1941 (ss. 138-142)
”Industrifotografering”, Svensk Fotografisk Tidskrift nr 11 1943 (ss. 260-262)

Emil Heilborn har medverkat som fotograf i flera jubileums- och minnesskrifter utgivna
av svenska industriföretag, t ex.
Sandvikens Stål, Esselte AB, Stockholm 1937
Ett kvalitetsståls uppgifter, Sandvikens Jernverks AB 1938
Bofors, AB Bofors 1945
Några bilder, AB Motala Verkstad 1946
Tung svensk storindustri, AB Motala Verkstad 1947
Publicerade bilder i årsskrifter
Fotografisk Årsbok (1947, -49)
Nordisk Fotografi (1934, -35, -36, -37, -38, -39)
Årets Bilder (1936)


PAGE END