Folkteatern Gävleborg
Regionteater för Gästrikland och Hälsingland

Norra Rådmansgatan 23
Box 146
801 03 Gävle
Tel (vx) 026-129200
Fax 026-12 62 82

GASKLOCKAN I GÄVLE
Producent Anna Thelin
tel dir 026-54 65 05
anna.thelin@gavlefolkteater.se

HÄLSINGLANDS TRÄTEATER i JÄRVSÖ
Producent Örjan Hans-Ers
026/54 65 16
orjan.hans-ers@gavlefolkteater.se

Internet: www.gavlefolkteater.se


PRESSMEDDELANDE

Sagan om Orestes
av Aischylos
Regi: Peter Oskarson

Premiär 22 februari 2002
spelas tom 28 april

Text: ”The Oresteia” av Ted Hughes
Svensk översättning: Lars Forssell
Masker: Donato Sartori/Centro Maschere e Strutture Gestuali
Scenografi/kostym: Peter Holm
Ljus: Stefan Wiktorsson

Spelplats: Lilla Gasklockan på Brynäs i Gävle

PRESSBILDER

Det var under de stora hjältarnas tid-
En far offrar sin dotter –
En hustru mördar sin make –
Sonen slår ihjäl modern –
Och skulden drabbar honom med fasansfull kraft.
Demonerna kräver evig rättvisa och
Människan ropar efter försoning.
Bakom alltsammans ruvar det fruktansvärda kriget.'

I Sagan om Orestes ställs en ung man inför uppgiften att döda sin egen mor, för att hämnas sin far.
Han har inget val, säger guden Apollon. Men - finns det trots allt ett val?
Är människans handlingar helt styrda av ödet eller har vi en fri vilja?

Trojanska kriget, det mytiska kriget om konflikten mellan två stormakter och två skilda världsordningar, bildar fond till dramat om Agamemnon, Orestes och Mörkrets demoner.
Grekerna skymfas svårt av Trojanerna och utkräver i rättvisans namn – hämnd.
Trojas torn faller, staden läggs i spillror och vedergällningen utplånar ett helt folk.

Vi befinner oss i ett universum av Gudar, människor och demoner – Zeus, Apollon, Pallas Athena och Underjordens hämndegudinnor möter hjältarna från trojanska kriget och människan på jorden tvingas till handlingar som inte ens gudarna kan återkalla.
Pallas Athena, Vishetens Gudinna, vill bryta våldsspiralen med hjälp av ordets kraft. Hon åkallar övertalningens gudinna och hävdar att dialogen är starkare än svärdet,
Skall hon lyckas? Är försoning möjlig?

Sagan om Orestes är kanske världshistoriens mest gripande drama om mänsklighetens försök att finna den förlorade helheten mellan himmel och helvete, mellan andlighet och förnuft, mellan konst och samhälle, mellan kropp och själ.

Vi bävar för den långa resan ner i historien.
Vi räds inför uppgiften att gestalta så stora frågor.
Vad är rätt och vad är fel?
Vems rättvisa skall råda?
På vems sida står Gud?
Vem är Gud?

Men denna historia måste berättas. Nu!
Vi vågar därför be er följa oss in i det djupaste mörkret, till den yttersta smärtan.
Så kan vi tillsammans frambesvärja det klara morgonljuset som måste följa efter nattens mörker.

Aischylos tre pjäser "Agamemnon", "Gravoffret" och "Eumeniderna" med urpremiär år 458 f. Kr., spelas under en och samma kväll i en av de båda vackra gasklockorna på Brynäs i Gävle. I Folkteaterns version heter de 3 pjäserna, ”Sagan om Agamemnon – de gamles berättelse”, ”Sagan om Orestes – slavinnornas berättelse” och ”Ifigenias dröm – demonernas berättelse”. Beräknad speltid är minst 6 timmar. Då ingår pauser och matservering.

Lars Forssell nyöversätter den framlidne Ted Hughes version av Aischylos oöverträffade mästerverk. Inte sedan Zilliacus presenterade sin berömda version på 30-talet har vi fått en ny översättning av dessa pjäsernas pjäser.

I kör och ensemble ingår; Margareta Hallin, Rolf Lassgård, Susanne Gunnersen, Alf Nilsson, Magnus Lindberg, Mary Sarre, Pär Andersson, Bai Tao, Cecilia Berefelt, Arabella Lyons, Hanna Malmberg, Anna Andersson, Harriet Nordlund, Asmaa Houri, Björn Skjefstad, Görgen Antonsson, Örjan Hans-Ers, Sebastian Printz-Werner m.fl.

Gasklockorna i Gävle
På Brynäs i Gävle ligger Atlasområdet. Ett före detta industriområdet med ett flertal storslagna byggnadsverk, bland annat två magnifika gasklockor från 1890-talet varav den ena är ritad av Ferdinand Boberg. Området och miljön är ett historiskt och socialt minnesmärke över en epok som haft en avgörande betydelse för Gävles historia.

Folkteatern vill medverka till att hela Gasklockeområdet i framtiden utvecklas till en offentlig mötesplats i vår tid för konst, kunskap och demokrati.


PAGE END