JUDISKA TEATERN
Kägelbanan/Djurgården
Box 1719
111 87 Stockholm

hemsida: www.judiskateatern.org



PRESSMEDDELANDE

LOL
Av Ohad Naharin

Premiär 8 april kl 19.30
Ges även 9, 10, 11, 13, 14, 25, 27, 28, 29 och 30 april, samt 2 och 4 maj kl 19.30.

BILDER
FÖRESTÄLLNINGSBILDER
Bilder uppdaterade 8 april 2000

Repetitionsbilder

Ohad Naharin gästar Judiska Teatern!
Premiär 8 april.

LOL
Av Ohad Naharin

Ohad Naharin, koreograf och konstnärlig ledare för israeliska Batsheva Dance Company, gästar Judiska Teatern. Tillsammans med dansarna Ana Laguna, Niklas Ek och Margalit Oved skapar Ohad Naharin och Judiska Teatern ett spännande möte: LOL

LOL består av Two Short Stories, med texter av Italo Calvino och Off White båda av Ohad Naharin samt två verk av och med Margalit Oved, fd prima ballerina i danskompaniet Inbal Dance Theatre Company. Oved har även undervisat i modern och etnisk dans på UCLA under 22 års tid.

Ohad Naharin
Ohad Naharin föddes på en kibbutz i Israel och uppfostrades i en konstnärlig miljö. Vid 22 års ålder kom Naharin till Batsheva Dance Company och påbörjade sin karriär som dansare. Han blev snart inbjuden till USA av Martha Graham och hennes danskompani. Efter en säsong med Martha Graham Dance Company sökte sig Naharin till Julliard School of Music och School of American Ballet i New York för att utforska andra dansformer. 1977 anslöt han sig till Maurice Bèjart´s Ballet of the 20th Century och dansade med dem i ett år. Sin debut som koreograf gjorde Naharin 1980 i New York där han studerade och dansade med många samtida stora dansare.

Mellan 1980 och 1990 skapade och dansade Ohad Naharin med sin egen grupp i New York och mötte då bland andra Jiri Kylian från Nederländska DansTeatern (NDT). Deras möte var början till en lång vänskap såväl som ett ständigt pågående samarbete mellan dem båda och NDT. Deras möte var också inledningen till en mängd uppdrag och samarbeten mellan Ohad Naharin och ledande danskompanier världen över.
1990, i mitten av hans karriär, mottog Naharin en inbjudan från Batsheva Dance Company där han erbjöds att gästa dem som konstnärlig ledare under en kortare period. Fem månader senare tog han över det konstnärliga ansvaret på heltid och har sedan dess varit ledare för danskompaniet. Batsheva Dance Company bildades av Baronessan Batsheva de Rotschild och Martha Graham som också blev kompaniets första ledare. Trots att Naharin dansade med Marha Graham Dance Company har han påpekat att hans koreografi aldrig har baserats eller influerats av Grahams arbeten. Som ledare för Batsheva har Ohad Naharin tagit kompaniet världen över och givit dem hög internationell såväl som nationell status. I Israel har Batsheva Dance Company nått långt utanför den traditionella danspubliken och fångat beundrare i alla åldrar.

Under hela sin karriär har Naharin haft världen som sin arbetsplats. Samarbetet med Jiri Kylian och NDT fortsätter och en rad berömda danskompanier och teatrar har satt upp hans verk eller gästats av honom själv; Sydney Dance Company, Pittsburgh Ballet Theatre, Lyon Opera Ballet, Cullbergbaletten, Finska Nationalbaletten och Nationaloperan i Paris är några av dem.

Musiken är ett viktigt inslag i Ohad Naharins liv. Han utbildade sig musikaliskt innan han satsade på en karriär inom dansvärlden och tycker mycket om att samarbeta med musiker. Hans dansstycken blir ofta omtalade på grund av hans förmåga och uppfinningsrikedom när det gäller val av musikaliska kompositioner. Hans musikaliska källor innefattar allt från Elvis Presley till Johan Strauss. Det är heller inte ovanligt att han använder sig av egna kompositioner eller levande musik på scenen.

Fascinationen för kroppens förmåga till rörelse är en stark drivkraft i Naharins arbete. Likt en vetenskapsman studerar han kroppen och söker nyfiket efter oupptäckta yttre och inre vägar till den ultimata rörelsen. Varje led måste utforskas och utsättas för största möjliga prövning. Ur detta sökande och experimenterande växer den ena danssuccén efter den andra fram. Alla unika på sitt sätt.

Ana Laguna
1974, nitton år gammal, kom Ana Laguna till Sverige och Cullbergbaletten. Sitt genombrott fick hon som prinsessan i Mats Eks S:t Göran och draken och sedan dess har hon framträtt i en rad ledande roller. 1981 dansade hon titelrollen i Birgit Cullbergs Fröken Julie mot Rudolf Nurejev. Ana Laguna har gjort minnesvärda framträdanden i Maurice Béjarts Sonat för tre och i Mats Eks Bernardas hus, en roll som hon gästspelat med på Metropolitan i New York tillsammans med Nederlands Danstheater. Laguna har dansat bärande roller i de flesta av Mats Eks baletter genom åren, nu senast i På Malta 1996 och Johanna 1998, båda på Orionteatern.

Niklas Ek
Niklas Ek är dansare och skådespelare utbildad i Sverige och New York. Mellan 1972 och 1975 var Ek knuten till Maurice Béjarts Ballet of the 20th Century och 1977 till 1990 premiärdansör vid Kungliga Operan i Stockholm. Niklas Ek har arbetat som dansare, men även som skådespelare och synts i bland annat Stormen i regi av Etienne Glaser (1989) på Unga Klara och Kaspar i regi av Pia Forsgren (1991) på Kilen. På Orionteatern har Ek spelat Sidner i Linus Tunströms uppsättning av Juloratoriet, Barabas i På Malta och Andreas i Johanna bägge i regi och koreografi av Mats Ek. Niklas Ek har förutom Maurice Béjarts Ballet of the 20th Century och Kungliga Operan i Stockholm även dansat med Cullbergbaletten, Nederlands Dansteater, Operabaletten i Lyon samt i ett flertal baletter för SVT. Niklas Ek syns just nu även i rollen som Sganarelle i Mats Eks uppsättning av Don Juan på Dramaten i Stockholm.

Margalit Oved
Margalit Oved föddes i det Brittiska Protektoratet Aden och emigrerade till Israel 1949. I femton år var hon prima ballerina hos den legendariska dansgruppen Inbal Dance Theatre Company. Med dem har hon turnerat världen över och uppträtt på platser som Martin Beck Theatre på Broadway, Sarah Bernhardt Theatre i Paris, Her Majesty´s Theatre i Australien och på La Scala i Milano. 1965 flyttade Oved till USA för att undervisa i modern och etnisk dans på University of California at Los Angeles, UCLA. Margalit Oved blev kvar på UCLA i 22 år och startade under den tiden the Margalit Oved Dance Theatre Company. Danskompaniet turnerade runtom i USA, i Europa och Israel. 1994 blev Margalit Oved konstnärlig ledare för the Inbal Dance Theatre Company. Efter att ha lämnat kompaniet 1996 skapade hon the BAZOOZ Theatredance Company.
Margalit Oved har under sin karriär skapat över 45 dansverk.


LOL
Av Ohad Naharin

Off White
Koreografi Ohad Naharin
Dans: Ana Laguna, Niklas Ek
Ljusdesign: Ohad Naharin
Scenografi: Arik Levy
Kostym: Rakefet Levy
Musik: Johan Strauss
 
Two Short Stories
Koreografi: Ohad Naharin
Dans: Ana Laguna
Ljusdesign: Ohad Naharin
Scenografi: Ohad Naharin
Kostym: Rakefet Levy
Mask: Horst Stadlinger
Texter av: Italo Calvino
Musik: Elvis Presley & Vera Matson
Lou Handman & Roy Turk
Camille Saint-Saëns
 
Ballads 1
Koreograf: Margalit Oved
Regi: Ohad Naharin
Dans: Margalit Oved
Ljusdesign: Kenneth Björk
Scenograf: Arik Levy och Ohad Naharin
Kostym: Rekefet Levy
 
Ballads 2
Koregraf: Margalit Oved
Regi: Ohad Naharin
Dans: Margalit Oved
Ljusdesign: Kenneth Björk
Scenograf: Arik Levy och Ohad Naharin
Kostym: Rekefet Levy
   
   
   
Biljetter: Box Office, Sverigehuset. BiljettDirekt, 077-170 70 70
Biljettsläpp: 14 februari 2000
Biljettpriser: 200:- Ordinarie
100:- Studerande & under 26 år
100:- pensionärer