JUDISKA TEATERN
Kägelbanan/Djurgården
Box 1719
111 87 Stockholm

Presskontakt: Elisabeth Secher Svenstedt
e-post: ess@judiskateatern.org


hemsida: www.judiskateatern.org



PRESSMEDDELANDE

men i framtiden då?
av Jonathan Metzger
i regi av Maria Blom

Urpremiär 21 april 2001 på judiska teatern

PRESSBILDER

21 april inviger Judiska Teatern ett nytt scenrum i Stockholm.
Men i framtiden då? i regi av Maria Blom spelas mellan 21 april och 20 maj
i Judiska Teaterns foajé.

Runt två människors kärlek trängs alltid en hord av folk som anser sig ha aktier i förhållandet. Familj, släkt, vänner. Socialgrupp, kulturkrets, samfund. På tvåmanskapet läggs ett fruktansvärt tryck att ansluta sig med hull och hår till mångskapet. Och allt detta ska kärleken bära!

Jonathan Metzger låter hela omvärldens krav bränna samman i sju korta scener där Han och Hon, två unga älskande, ska försöka handskas med denna klassiska Romeo–och–Julia-konflikt. Men scenen är 2000-talet där inga hjältemodiga utvägar öppnar sig. Allt måste lösas med ord, elaka och sårande, kärleksfulla och beskyddande. Om man vill ha en framtid. Tillsammans.

Regi: Maria Blom
Scenografi: Erik Pilesjö
Kostym: Nina Sandström
Ljus: Kenneth Björck

I rollerna
hon: Isabell Sollman
han: Robin Keller

Jonathan Metzger:
"Kärlek är en konstig grej, men magi är det definitivt. Jag har skrivit en liten pjäs om kärlek och inte nödvändigtvis särskilt lycklig sådan. Det handlar om en sådan där relation där man tycker så mycket om varann fast ändå måste hålla på och knöla och tjafsa hela tiden om en massa saker så att man plötsligt stannar upp, slår ut med armarna och tänker ”vad håller vi på med? Vi är ju kära!” Det handlar mycket om viljan och förmågan att kompromissa efter att den första tokpassionen har lagt sig. Måste man förlora sig själv och sin egen person för att man väljer att kompromissa – tar man då bara två personer, rör ihop dom i en jämn smet till oigenkännlighet och häller ut dom som två exakta kopior ur samma ”vi” form? De där riktiga stötestensfrågorna kanske bara blir till någon sorts avstjälpningsplats för en massa annan samlad frustration och aggression, eller?

I det här fallet handlar det om den lindansande kärleksrelationen mellan en ung judisk kille och en icke-judisk tjej. Pjäsen är ganska kort så att man inte ska få ont i stjärten och vi lovar att man kan förstå den även om man äter skinka och firar jul"

Maria Blom:
"Vad mer att säga? Jo, att jag med stor lust tar mig an Jonathans text då jag vanligtvis regisserar mina egna pjäser. Utlovar en kittlande resa in i de sidor av sig själv som man helst inte låtsas om att de finns överhuvudtaget. Jonathan anser att pjäsen handlar om två personer som har en möjlighet. Jag anser att pjäsen handlar om två personer som har ett problem. Scenografen Erik Pilesjö anser att pjäsen handlar om två personer som är så idiotiskt påfrestande att de helst borde sprängas i luften. Hur ska det gå? Föreställningen är tänkt att bli en naggande god humoristisk fartfylld eftertänksam eftertanke över hur fantastiskt trevligt det kan vara att leva med tanke på hur småsinta vi ofta är mot varandra. Med bra musik såklart."

Maria Blom
har i sina moderna, humoristiska uppsättningar Doktor Kokos Kärlekslaboratorium, Rabarbers och Sårskorpor på Stockholms Stadsteaters Backstage och Kvadd på Angeredsteatern visat att ett samtida teaterspråk är möjligt. Även för klassiska konflikter. Kvadd, Rabarbers och Sårskorpor har Maria dessutom skrivit själv.
Maria Blom arbetade i flera år för sommarteatern i Vitabergsparken med sin egen grupp Ludna Teatern. Hon har också skrivit och regisserat för radioprogrammet Frispel i P3.

Jonathan Metzger
är en ung dramatiker, född 1978, som först uppmärksammades då han vann Teater Giljotins författartävling Ung Författare 1997 med debutpjäsen Kluven. Metzgers pjäs DFB - Darling Fascist Bullyboy spelades i författarens egen regi på teater Giljotin sommaren 1998.
När Jonathan Metzger inte skriver pjäser och filmmanus är han doktorand vid Ekonomisk-historiska institutionen på Stockholms Universitet.

Robin Keller
avslutade sin utbildning på Teaterhögskolan i Malmö våren 1999. Han har medverkat i Hongkong Garden på Teater Tribunalen, Verket på Dala Teatern, Måsen på Regionteatern Kronoberg och Radioteaterns uppsättning av Tjechovs Frieriet.

Isabell Sollman
har arbetat inom teater och TV de senaste fem åren. Hon är utbildad hos Marcus Groth i Finland. Hon har bl.a. medverkat i följande teaterföreställningar, Till Damaskus och Tågluffarna i Stockholm och Semestercharmören på Nöjesteatern i Malmö. Isabell Sollman har spelat rollen Camilla i Skilda Världar. Hon medverkar i en italiensk TV-serie, Kommissarie Montalbano som kommer att visas i svensk TV inom en snar framtid.

Erik Pilesjö
har arbetat som scenograf vid Ensembleteatern i Malmö, Ystadsoperan och nu senast i produktionen Jag är ful på Angeredsteatern i Göteborg. Pilesjö ansvarade för de visuella effekterna i Peter Greenaway-utställningen på Malmö Konsthall i höstas. Erik Pilesjö har tidigare arbetat med Maria Blom och gjorde scenografin till Sårskorpor på Backstage.

Nina Sandström
är utbildad på Konstfack/textil och arbetar både som kostymtecknare och stylist. Hon är verksam inom både teater och film och skapar dessutom scenkläder till enskilda artister. Bland hennes senaste teaterproduktioner kan nämnas Rocky på Backstage, Komisk talang och Vildanden på Dramaten, Måsen på Unga Klara, Virgule för Cullbergbaletten och Tal till nationen på Stadsteatern. Nina Sandström har tidigare arbetat med Maria Blom i produktionen Rabarbers på Backstage.

Kenneth Björck
har arbetat på Judiska Teatern tidigare och gjorde ljusdesign till produktionerna LOL, Aska och nu senast 5 Konserthelger. Kenneth Björk har bl.a. designat ljus för Jerry Williams och After Dark på Börsen, Gertrud Stein på Riksteatern, Melodifestivalen i TV, designföretaget SNOWCRASH utställningar i Milano och Köln.

PRESSBILDER

 


PAGE END