Spoonface Steinberg
av Lee Hall

Premiär 8 november 2003

Länk: PRESSBILDER

Besöksadress:
Djugårdsbrunnsvägen 59
Box 1719
111 87 Stockholm

Presskontakt:
Elisabeth Secher Svenstedt
e-post: ess@judiskateatern.org

mobil: 0706-60 55 83
tel: 08- 660 02 71
fax: 08- 663 02 49

hemsida: www.judiskateatern.org

 


PRESSMEDDELANDE

pressmeddelande
2003-10-24
presskontakt: elisabeth secher svenstedt
08-660 02 71, 0706-60 55 83, ess@judiskateatern.org
webb: www.judiskateatern.org
pressbilder: www.pressbild.com

Spoonface Steinberg av Lee Hall
svensk urpremiär lördag 8 november kl 18.00

(premiären har flyttats fram en vecka från den 31 oktober till den 8 november p g a sjukdom)

Spoonface Steinberg: Sylvia Rauan

Ö versättning: Magnus Hedlund

Regi: Pia Forsgren

Koreografi: Susanne Jaresand

Scenografi: Pia Forsgren och Tomas Franck

Ljus: Kenneth Björk

SPOONFACE STEINBERG är åtta år gammal och älskar opera. Hon önskar hon kunde få vara som en av dessa sångerskor som sjunger som fåglar och dör så vackert. Hon vill sjunga om hur det är att ha döden tickande i kroppen. I dramat Spoonface Steinberg får vi följa hur denna ovanligt klarsynta flicka gestaltar meningen med livet och döden.

Lee Hall, föddes 1966 i Newcastle och har varit verksam som dramatiker sedan mitten av 90-talet. Han har bl. a. arbetat som dramaturg på The Live Theatre, en grupp som startades under den politiska 68-vågen. Där såg Lee Hall som tonåring uppsättningar av Tom Haddaway, CP Taylor och Phil Woods. Lee Halls största framgång med Live Theatre har hittills varit Cooking With Elvis.
Spoonface Steinberg var, precis som Cooking With Elvis, del i en serie radiopjäser av Lee Hall där gränsen mellan barndom och vuxenliv skildras ur barnets synvinkel. Just Spoonface Steinberg, i regi av Kate Rowland, blev enormt uppmärksammad. Den fick ett flertal utmärkelser, som Talkie of the Year Award och Writer’s Guild Award, och BBC Radio 4 listar den som ett av sina bästa program under nittiotalet. Pjäsen skrevs om för både tv och teaterscen och den hade sin sceniska urpremiär på Ambassadors i London år 2000.
Lee Hall nominerades år 2001 till en Oscar för sitt manus till filmen Billy Elliot. Den handlar om en ung, balettintresserad arbetarpojke och utspelar sig i ett gruvdistrikt i norra England mitt i storstrejken på 80-talet. För regi stod Stephen Daldry som också har regisserat den Oscar-belönade Timmarna.
Lee Hall har tillsammans med Elton John precis avslutat arbetet med att göra en musikal av Billy Elliot. Stephen Daldry regisserar även musikalen som ska sättas upp på West End, London år 2004.

Sylvia Rauan är född i Halden i Norge men har bott i Sverige sedan 1989. Hon är en av skådespelarna i det uppmärksammade radioprogrammet Clownen luktar bensin. Personerna bakom Clownen luktar bensin kallar sig numera Gruppen och i den ingår, förutom Sylvia Rauan, Tova Magnusson-Norling, Figge Norling, Malin Cederbladh, Ulf Friberg, Kalle Westerdahl och Simon Norrthon. Clownen luktar bensin är nu nominerade till Stora Radiopriset i kategorin Årets Underhållning 2003.

För drygt tio år sedan gick Sylvia Rauan ut scenskolan i Stockholm. Sylvia Rauans arbeten har inkluderat roller i både tv och film, men mestadels har hon stått på scen. Hon spelade bl. a. Julie i Molières Bland lögnare och bedragare på Riksteatern 1994, hon var mamman i Irinas nya liv på Unga Klara 1997, hon spelade i Hjälten på den gröna ön på Stockholms Stadsteater 1999 och hon medverkade i Suzanne Ostens film Bengbulan 1996. I Ibsens Jag heter Hedda Gabler på Teater Plaza 1998 spelade Sylvia Rauan titelrollen. Föreställningen blev mycket omskriven och Sylvias Hedda beskrevs som farlig domptör och kall reptil. Sylvia Rauan hade även den kvinnliga huvudrollen i den uppskattade föreställningen Dom stod och dog som gavs på Uppsala Stadsteater 2002.
Sylvia Rauan har nyligen avslutat inspelningen av tv-serien med arbetsnamnet Lokalreportern som kommer att sändas i SVT våren 2004.

Magnus Hedlund är författare, översättare och kritiker. Hans senast publicerade verk är romanen Mylingen i Kov som gavs ut våren 2003. Samtidigt förärades han och kollegan och vännen Claes Hylinger en festskrift; essäsamlingen Ur spår.
Som översättare är Magnus Hedlund kanske mest känd för sitt arbete med Flann O’Briens romaner men han har också rönt stor uppmärksamhet för sina tolkningar av Samuel Beckett och George Perec. Magnus Hedlund har tidigare arbetat med Pia Forsgren då han översatte Harold Pinters Ashes to Ashes som spelades på Judiska Teatern hösten 1999.

Pia Forsgren är regissör och teaterchef för Judiska Teatern en scen som sedan starten 1996 har presenterat ett varierat utbud med teater, dans, musik/konserter, film och konstutställningar. Pia Forsgrens senaste iscensättning på Judiska Teatern var Kristallvägen av Katarina Frostenson som blev en stor kritiker- och publikframgång 2002.
Bland Pia Forsgrens tidigare arbeten märks De Fyra Små Flickorna av Picasso, Kaspar av Peter Handke, båda på Kilen, de tre pjäserna Nilen, Traum och Sal P av Katarina Frostenson och Rappacinis dotter av nobelpristagaren Octavio Paz på Dramaten och Underjordens Leende av Lars Norén på Göteborgs Stadsteater. På Judiska Teatern har hon också bl a regisserat Savannah Bay av Marguerite Duras och Aska av Harold Pinter.

Susanne Jaresand är koreograf och lektor i rytmik vid Kgl Musikhögskolan i Stockholm och har sedan debuten med Erech 1983 koreograferat över trettio verk. Det senaste, Hommage à R. med musik av Xenakis uruppfördes på Galleri Forum.
Pia Forsgren och Susanne Jaresand inledde sitt samarbete i De Fyra Små Flickorna av Picasso 1988 och har sedan samarbetat i föreställningar som Kaspar av Peter Handke, Nilen, Traum, Sal P och Kristallvägen av Katarina Frostenson, Rappacinis dotter av Octavio Paz, Underjordens leende av Lars Norén och Aska av Harold Pinter.
Hösten 2002 regisserade och koreograferade Susanne Jaresand Leçons de ténèbres av François Couperin för Piteå Kammaropera.

 

WWW.PRESSBILD.COM
Åsögatan 179
116 32 Stockholm
08-667 41 80
070-796 66 95
info@pressbild.com